„ГНЕВЪТ НА АХИЛ“ – МОНОСПЕКТАКЪЛ НА ДИМИТЪР МАРКОВ

Втората премиера на Сливенския драматичен театър в програмата на тазгодишния Есенен театрален салон е адресирана към най-младата публика
„Музо, възпей оня гибелен гняв на Ахила Пелеев…“ – От тази първа строфа на Омировата „Илиада“ е избрано заглавието на моноспектакъла на Димитър Марков „Гневът на Ахил“ чиято премиера очакваме на 16 октомври. Това е втората премиера на Сливенския драматичен театър в програмата на тазгодишния Есенен театрален салон и тя е адресирана към най-младата публика.
Почти всеки сезон Драматичният театър подготвя представление за подрастващата театрална аудитория, с идеята, че е необходимо участие на професионалисти в оформянето на нейния неукрепнал естетически вкус и той не трябва да бъде оставен в ръцете на случайни личности, явления и събития.
Актьорът и режисьор Димитър Марков не за пръв път предлага на зрителите свой моноспектакъл. След текстовете на Вазов и Захари Стоянов, Радичков, Джеймс Джойс, той се обръща към историите и поуките на класическата древност – поемите на Омир, в които старогръцката митология разказва за битки на древни народи, митични герои и могъщи богове. Създадена въз основа на старогръцки предания за подвизи на увенчани с ореола на славата антични герои, „Илиада“ на Омир“ е едно от най-древните произведения в европейската литература. Илиадата, която е епически разказ за Троянската война, е част от задължителната учебна програма на осмокласниците, заедно с теми от старогръцката митология. И ако в часовете е малко трудно да се осмислят стиховете на Омир, безценна помощ може да окаже театралният разказ, потапянето в магията на театъра, а чрез нея – в бездънното море на старогръцките митове и легенди.
Какви моменти от старогръцката митология представя Димитър Марков в своя моноспектакъл?
- В този спектакъл се опитвам да пресъздам Омировия текст по начин, максимално близък до неговия първообраз, до неговия оригинал. Той е направен, за да бъде произнасян на живо пред аудитория, от един човек. Тук аз влизам в ролята на един древногръцки рапсод, Рапсодите са следващото поколение изпълнители след аедите. Омир е бил от аедите – тези, които са създавали произведенията си на живо, пред публика, без да ги пишат, но с някакъв предварителен сценарий в ума си. Следващото поколение изпълнители вече наизустява тези произведения и така Омировата „Илиада“, впоследствие записана, стига до нас. Оттам насетне идва голямата проверка на това как този текст звучи днес.
- Какво разказва моноспектакълът, който вероятно започва с „Музо, възпей оня гибелен гняв на Ахила…“
- Разбира се, че така започва. Оттам е и заглавието на спектакъла, който проследява историята на Ахил в епоса, използвайки главите 1-ва, 16-та, 18-та, 19-та и т.н. до 24-та. Това са песните, които разказват какво се случва на Ахил – един класически образ на античен герой от митологията. Ние вървим по линията на историята на неговия гняв – как той възниква, как се развива, как се възпламенява, как той се отрича от него. Интересно е как, след отричането, Ахил се отдава на съвсем друг гняв. Има една глава, наречена „Отричане от гнева“, след което той влиза в битките. В неговото съзнание гневът идва първо от конфликта с Агамемнон, който си присвоява девойката на Ахил и той отказва да участва в боевете. Когато се отрича от този гняв, той се хвърля в боя и тогава проявява същинския си гняв.
- Този гняв разрушителен ли е или съзидателен за нещо или някого?
- Разбира се, че гневът е разрушителен, така е откакто свят светува. Неслучайно дори в научната фантастика – в „Междузвездни войни“, има такава прословута реплика: “Страхът води до гняв, гневът води до омраза, омразата води до страдание!“ Гневът на Ахил е неспирно разрушителен, той стига до убийството на Хектор и продължава и след убийството на Хектор…
- Но Ахил се помирява с Приам, царя на Троя, баща на Хектор.
- Помиряването с Приам е един от основните моменти в моя спектакъл. Приам извършва един жест, с който побеждава този гняв: той отива при Ахил и целува ръцете му – ръцете, убили сина му. Той му го и казва. И оттук нататък следва помирението и укротяването на този гняв. Този жест е много интересен, той не е от тази древност, в която всичко е „око за око, зъб за зъб“. Той като че ли идва от някаква друга епоха, произтича от принципа: „като ти ударят едната буза, обърни и другата“. И това вече е жест от друго време, което предстои да се случи.
- Поставя ли спектакълът актуални общочовешки теми, валидни от древността, от Троянската война отпреди новата ера, до наши дни?
- Темата за гнева се оказва изключително актуална и в днешния ден, когато гледаме репортажи за деца, които се бият зверски, тормозят, унижават другите. Живеем в едно изключително агресивно време, дори страшно, когато войната ни заобикаля отвсякъде. И това е проявление на този неудържим човешки гняв, който ескалира все повече и повече, взема жертви по цял свят и не води до нищо добро.
- Има ли образователна идея в начинанието?
- Да. Спектакълът тръгна с тази идея и основната целева група са учениците, които изучават в момента Омировите поеми и старогръцките митове и легенди. Идеята е, в ерата на изкуствения интелект, те да чуят литературния материал като живо слово, защото той е много обемен и трудносмилаем с тези огромни Омирови изречения. Омировият тест изисква друга концентрация и друго темпо. Полезно е за учениците да чуят този текст и да усетят, че в него живее една много вълнуваща история, която си струва да бъде чута и проследена в развитие. Този разказ е бил предназначен да развлича древните хора.
- Ставаш все по-умел майстор на моноспектаклите… Твоя ли е и драматизацията?
- Майстор трудна е да се каже, по-скоро обичам да правя моноспектакли. В тях усещам, че мога да се изразя по много по-лек начин, с простички, но въздействащи изразни средства. Тази роля – на рапсода, съм я играл в „Епопея на забравените“. След това направих нещо подобно в моноспектакъла си по „Одисей“ на Джеймс Джойс. Имам афинитет към този тип театрален разказ. В случая съм направил една композиция върху цялата Илиада, за да може да излезе темата, която разработвам.
- Защо, според теб, Илиадата и Одисеята на Омир живеят и до днес?
- Защото са невероятни истории, написани на невероятен език. Това е един връх в човешкото творчество, гениално произведение на изкуството, това е началото на световната литература. Цялата литература започва с историята за „гнева на Ахила Пелеев“. Илиадата, и Одисеята трябва редовно да се четат и препрочитат.
- Кой е любимият ти момент в спектакъла?
- Целият спектакъл върви към момента на прошката между Приам и Ахил. Иначе, имам много любими моменти, като например момента, когато Ахил тръгва да се бие. Някои оставих в представлението, други съкратих. И в Илиадата, и в Одисеята, има определени неща, около които се върти цялото повествование. Одисеята изобилства от картини как колят волове, как ги разфасоват, правят шишове и ги пекат, засищат глада и жаждата си, а след това Одисей започва да разказва историите си. Илиадата е пълна с описания откъде е минало копието, коя част на тялото на героя пробило, откъде е излязла стрелата, кой прешлен е изпращял, коя ръка накъде отишла. Някои от тези песни не се изучават в училище.
- Освен натуралистичните, има и поетични моменти, например за розовопръстата зора…
- Красиви и силни са сравненията и метафорите на Омир. И гневът на Ахил е описан много картинно, описателно, подробно. При подредбата на думите Омир проявява изключителна вещина и вкус. Има повтарящи се конструкции. Когато разказвал на живо, той имал опорни елементи, които повтаря, а героите описва с едни и същи епитети. Аз използвам този прийом, но някъде съкратих повторенията, за да се поберем в сценичното време, което е 55-60 минути. Нали е казано: краткостта е белег на таланта… Трябва да се овладее младата аудитория, за която съм измислил лека закачка, за да участват в началото на спектакъла и те самите.
- Ккакво ще кажем за музиката и сценографията на спектакъла?
- На този моноспектакъл гледам като на една актьорска акция. Музика направих малко, като сценография и режисьорско решение съм се старал да го опростя максимално. Действието се развива сред съборените и срутени камъни от една крепост, може да се разчете като Троянската, може като всяка друга из древна Гърция. И там, на това място, се разказва историята.
- Какво е посланието към младата публика?
- Посланието е в жеста на Приам, когато той целува ръцете на Ахил. – Прошката! Мисля, че много малко хора са способни на такава прошка и до днес. Това е нещото, което идва с Христос преди 2025 години и до което ние все още не можем да достигнем. Защо на нас ни е токова трудно да простим дори дребни неща, а този човек прощава на Ахил и непростимото?… Илиадата приключва с погребването на Хектор. Любовта е по-силна от агресията – опитвам се такова внушение да прокарам в спектакъла. Приам и Ахил вечерят заедно, тогава Приам се любува на красотата на Ахил, Ахил гледа благородната осанка на Приам и си спомня за собствения си баща, след което Приам остава да нощува в стана на Ахил. Неслучайно помирението преминава през любовта – това е християнската идея „да обичаш врага си“, но и тук, в един кратък момент, се случва именно това. И гневът остава на заден план. Защо Ахил, който е полубог и се е заклел на Хектор, че няма да даде тялото му на родителите му да го погребат, после го дава? – Това е едно положително развитие на образа му в морален план.
Ахил е видимо сложен и противоречив характер: от една страна – благороден, справедлив, великодушен, толерантен, силно и нежно обичащ, от друга – гневлив, избухлив, отмъстителен, безпощаден, жесток. Спектакълът пресъздава важен момент от живота на този велик герой от старогръцката митология. Богоравният Ахил, епическият идеал на древните гърци за героизъм, е централна фигура в поемата „Илиада“. Затова гневът на Ахил е първоначалната искра, която възпламенява страстите, постъпките и поведението на героите и боговете.
Гледайте „Гневът на Ахил“ – и млади, и стари! Старите – за да си спомнят, младите – за да научат. 16-ти октомври чука на вратата. Премиерата е в Камерната зала на Драматичния театър на Сливен.
Щилияна ВАСИЛЕВА
The post „ГНЕВЪТ НА АХИЛ“ – МОНОСПЕКТАКЪЛ НА ДИМИТЪР МАРКОВ first appeared on Sliveninfo.
Източник: Sliveninfo