Д-р Петканска за КОВИД -19, зелените сертификати и неогходимостта от здравна реформа
Вече трета година цялото ни общество живее в среда на разпространение на болестта Ковид -19, ситуация която постави здравната система в центъра на общественият интерес.
През този период се проявиха и показаха две основни истини за Българското здравеопазване.
Едната и добрата е, че българските лекари всеотдайно и отговорно изпълняват задълженията си и получиха обществено признание .
А втората показа големите слабости в системата на здравеопазването в България, които се натрупаха в периода на прехода от вече 30 години .
Ще изразя отново становището си , че главната причина за настоящите проблеми се дължи на факта ,че преди повече от 20 години се започна реформа в здравеопазването ,която имаше пазарна насоченост и философия, но която не беше завършена. И вече над 20 години, никоя управляваща партия или коалиция не положи усилия към завършване на реформите в здравния сектор .
Всичко това доведе до реалността ,при която видно е , проблемите стават все по-големи, а качеството на здравната услуга все по-ниско и голяма част от работещите в здравеопазването се налага да емигрират.
Моделът на здравеопазване в България, при който имаме една монополна ЗОК, лични лекари- еднолични търговци и болници- търговски дружества, доведе до ситуация, да се гледа на здравето през призмата основно на финансовият и пазарен интерес ,но без възможност гражданина да се постави в центъра на този модел , по начина да избира къде да се осигурява здравно .
Тези обстоятелства доведоха до ниският здравен статус на отделният гражданин и изместване фокуса на здравната система, от този да служи на пациента , към този да генерира средства за печалби . Или ,по-точно да се каже , към финансов интерес, който минава през взаимодействие с административният орган- монополната здравноосигурителна каса и ражда корупция ,съответно лоша здравна услуга.
Ситуация, която доведе до изкривявания и слабости в грижите за гражданите, в принизяване труда на лекарите и уронване престижа на лекарската професия .
Обстятелство ,което е в интерес само на шепа инвеститори в частни болници, на търговците на лекарства и медицинско оборудване, на висшите администратори в здравеопазването и на управителите на държавните и общински здравни заведения.
На всички ни е ясно, че трябва да се направят промени, които да са насочени към гражданите, с цел подобрение на здравните услуги, но и с цел достойна обществена оценка на труда и усилията на лекарите и останалия медицински персонал.
Към момента представителите на политическите сили имат две основни тенденции за продължаване на реформите в сферата на здравеопазването .
Едната е тази, която се изразява спорадично от ГЕРБ. Днес най -ясно се представя от сегашният министър на здравеопазването .
А именно, че трябва да се наруши монопола на НЗОК и да се създадат няколко ЗОК, които да се конкурират помежду за привличане на здравно осигурени лица .
От своя страна ЗОК да сключват договори с различни болници за осигуряване на здравни услуги на осигурените при тях лица и по този начин да се разчита на подобряване на здравната услуга .
Другото виждане се изразява най- вече от БСП -трябва да се прекрати отношението към здравето като към услуга и стока , да се прекрати статута на болниците като търговски дружества ,с цел подобряване на здравеопазването за Българското общество .
Общественото здраве , наред с образованието и правовият ред са едни от най- важните стълбове за развитието на всяко общество , държава и нация . Затова считам ,че политическите сили, които са в основата на следващото управление , независимо от различията помежду си , трябва да стигнат до общо виждане, в каква посока да се довърши или да започне здравната реформа .
Целта трябва да бъде,независимо кой път ще се избере , той да доведе до подобряване на здравните грижи , намаляване на смътността , увеличаване продължителността на живота , подобряване на жизнения статус на българския лекар и прекратяване тенденцията, българските лекари да емигрират .
Вярвам, че виждането на БСП за реформи в здравеопазването са по- правилните и по- бързо и лесно ще дадат добри резултати .
Защото те са по- близко до традициите в българското здравеопазване , по -близко до принципите на солидарност и разбирането на всеки човек ,че здравето е най -ценното благо и то не може да е стока , не трябва да се търгува .
За да се реализират вижданията за реформа в здравеопазването на БСП е нужно да се приемат законови промени , чрез които държавните и общински болници да не са търговски дружества .
Държавните и общински болници , на база на законови промени ,могат да се превърнат в здравни заведения ,а частните болници на които собствениците им решат да работят с НЗОК , могат да се преобразуват в здравни фондации в обществен интерес , практика която е известна в света .
За да се подобри здравната услуга са нужни редица промени ,които са свързани с организацията и функционирането на здравната система .
Решения, които би трябвало да се вземат след обществен и политически консенсус и които ,ако се вземат, предстоят големи усилия за изпълнението им . А именно :
- Доболничната помощ да се районира и държавата или общините да поемат отговорността за материалната база на личните лекари , по отделните райони на България .
- Здравната каса да финансира доболничната и болничната помощ .
- Държавата ,общините или НЗОК да осигуряват средства за развитието на материалната и технологична база на здравните заведения .
- Да се приемат единни държавни стандарти и практики ,след консултация с Национални здравни експерти ,за лечение на различните заболявания.
- Да се насочат усилия за превенция на заболяванията в доболничната помощ. Като личните лекари са отговорни не само за началното лечение, но и за профилактиката на своите пациенти.
– Нужна е промяна в мястото и ролята на бърза помощ . - Трябва да се обърне внимание и за развитие на центрове за след болнично лечение. Стълб в здравеопазването, който в момента е изключително подценен.
– Въвеждане на електронно персонално медицинско досие и електронна здравна карта,обединяващи цялата информация за пациента.
–Създаване на информационен здравен портал ,предоставящ информация в реално време за наличните лекарствени продукти и медицински изделия ,по местоположение и цени.
–Въвеждане в законовите норми на понятието „Защитено лечебно заведение „,за такива в отдалечените и планинските райони .
–Финансирани ,от държавата,специализации в чужбина ,срещу ангажимент за работа в държавните ни болници минимум 5 години. - И не на последно място , труда на лекарите трябва да се отдели от разходите за лечение . А доходите на лекарите , сестрите и медицинският персонал , трябва да се изравни с този на останалите страни от ЕС .
Реално остойностяване на труда ,обвързано с резултати ,качество ,квалификация и опит.
Ако това не се случи , каквито и реформи да се правят , след няколко години няма да имаме в България лекари , медицински сестри и персонал ,които да работят в българските болници .
Успоредно с осъществяване на нужните реформи в здравеопазването, трябва чрез консенсус в цялото общество, да се увеличи финансирането в здравната система.
Най- правилното решение ще е да се вземат за база средните световни и европейски практики за финансиране в този сектор ,като процент от брутния продукт на България.
Програмата, която БСП има за здравна реформа и развитие в здравната сфера ,ще доведе до повишаване на медицинската услуга, до единни медицински стандарти в доболничната и болничната помощ за всички граждани, независимо къде се лекуват .
През 20- годишната си практика на хирург мисля, че имам познания за проблемите в сектора и мога активно да работя за приемането на ефективна програма за реформа в здравеопазването .
За подобряване на качеството на здравната услуга, а от там и за подобряване на здравния статус на българските граждани.
БспзаБългария-#номер33
Д-р Събина Петканска-Вълева -#номер102
КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!
Източник: Сливен ДНЕС и УТРЕ