МАЙКА НА ДЕТЕ СЪС СИНДРОМ НА УИЛЯМС: „В ОБЩНОСТНИЯ ЦЕНТЪР ПРАВЯТ ЧУДЕСА, МОЯТ СИН УСПЯ ДА ПРОХОДИ!“
Общностният център за деца и семейства в Сливен предоставя интегрирани услуги за ранно детско развитие. Работи с деца до 7-годишна възраст. Повечето от тях са от т.нар. аутистичен спектър, има и с физически затруднения. Идват и деца от семейства от уязвими групи. Центърът предоставя консултации не само на тях, а и на родителите им. Социалната услуга се развива от декември 2016 година и е сред най-разпознаваемите в община Сливен.
Центърът се намира в кв. „Ново село“. Десет отлично подготвени специалисти са постоянно на разположение. Това е мястото, където децата се забавляват, докато крачат с малки упорити стъпки и удивяват с напредъка си към равния старт в училище с останалите си връстници.
РОДИТЕЛИТЕ РАЗКАЗВАТ
Заниманията са безплатни. Продължителността им е от 30 минути. В коридорите на общностния център всеки работен ден пристигат майки или бащи с децата си, според графика за срещата със специалиста. Родителите са хора с различни професии и социален статус. Има и безработни. Докато изкачват децата си, разказват. Маргарита, например, има 4-годишно момченце с говорни затруднения. С него работят логопед и психолог. Казва, че е много доволна от инвидуалния подход, защото детето постига увереност, което е много важно за един бъдещ първокласник. Две момиченца-близначки със затруднения в изговарянето на звучните съгласни също влизат в стаята на логопед. „Отбелязват напредък!“, доволна е майката Павлина. „Тук дъщеря ми успя за първи път да се отпусне. Работим с двама различни специалисти. Предразположиха я да покаже способностите си и да загърби нещата, които й пречеха в комуникацията. Редовно идваме, много сме доволни“, казва Кирил, баща на момиченце с хиперактивност. Донка и нейният Ивчо пътуват от село Чинтулово. Детето е със Синдром на Уилямс, има тежка умствена изостаналост. Още в първите месеци след раждането установили здравословни проблеми и липсата на двигателна активност. Изминали дълъг път до болници в София. Насочили ги към рехабилитатор и психолог. „Терапията му помогна изключително много. Дойдохме, когато синът ми беше на 2-3 годинки. Но проходи! Беше на 4!“, заявява майката. Детето не само върви, а вече тича. За Донка, това е истинско чудо. „Все още не може да говори, но вярвам, че ще стане…А бях толкова изплашена в началото!“, казва още майката.
СТАЯТА С ПРОЗОРЕЦ НА ТАВАНА
Думата, която най-често чуват децата, е „браво!“. „Тя е най-близката до възприемането им“, обяснява психологът Християна Йорданова. „Винаги съм казвала, че нашите деца са най-героичните, защото те „заспиват“ на 1 годинка и се „събуждат“ на 5. И трябва да компенсират този период за много кратко време, за да могат да тръгнат заедно с останалите деца в първи клас“, разказва Йорданова. При всяко дете периодът за напредък е различен, защото всяко е различно от останалите. Направената малка крачка е щастие, защото е придвижване напред, разкриват се умения и възможности, които специалистите доразвиват. „Повярвайте! Нашите са гениални. И ако те започнат да използват възможностите си и да работят подходяща професия, ще бъдат изключителни“, казва още тя. Освен с децата, Християна Йорданова работи и с родителите. Смята, че те имат по-голяма нужда от подкрепа заради закостенялото общество, погрешното мислене в него и отхвърлянето на хората, които са с малко по-различна функция на мозъка. Казано накратко, родителите получават подкрепа в труден психологически период – от отрицанието, агресията, депресията, докато се стигне до приемането.
В стаята, където работи психологът, прозорците имат плътни щори заради многобройните минувачи, които смущават децата, а те трябва да са спокойни. Единственият, използван по предназначение прозорец, е на тавана. Той е голям и кръгъл. Оприличават го на люк на космически кораб от бъдещето. „Много си го харесваме! С децата вечер гледаме звездите през него!“, казва още Йорданова.
ПОМОЩТА – МОЖЕ И ВКЪЩИ
Помещенията на логопедите, като на останалите специалисти, са с цветно оборудване и различни полезни вещи, включително и ксилофон. Музикалната терапия и развитието на фината моторика е съществена част от работата им. Специалният педагог пък осигурява индивидуална или групова подкрепа на различни деца, включително и на тези, които се справят отлично. С някои от тях заниманията са за подобряване на речта, с други – за по-добра комуникация и социализация. Често се случва учители да насочат детето към педагога Димитрина Чолакова. Тя работи и с малчуганите в детската градина в Гавраилово.
Дейността на рехабилитаторката Десислава Мариянова е изцяло мобилна. Домашната среда е за предпочитане, защото децата не напускат комфорта на познатото обкръжение, а за родителите е по-удобно. Мариянова се е сблъсквала с доста случаи на генетични заболявания, както и на неврологични. Ортопедичните се повлияват по-бързо, обяснява тя. Освен за Ивчо, който успя да преодолее двигателните си дефицити, тя посещава дома на момченце с мускулна атрофия в Жельо войвода. „Много съм доволна от резултатите. Последният му преглед при невролог в София даде оценка, която се е повишила от 8 на 25 при 50 максимална стойност в скалата“, разказва рехабилитаторката. Работи и с малчугани с детска церебрална парализа, с обичайните за възрастта гръбначни изкривявания, с изоставане в развитието, ако децата са родени недоносени, и др.
ЕНТУСИАЗМЪТ, НЕСТАНДАРТНОТО МИСЛЕНЕ И ЛЮБОВТА КЪМ ДЕЦАТА
Центърът посещават 43-45 деца. С някои от тях работи не само един, а екип от трима различни специалисти. Сензорната стая е сред големите преимущества на центъра, тъй като развива сетивата и се извършва корекция на поведението. Осигурени са детска здравна консултация и посещения при стоматолог.
Извършват се няколко вида услуги, насочени към семействата: консултации за развиване на родителските умения, за бъдещи родители, за родители и деца. Правят се тренинги, за да разберат родителите, че техните деца не са по-различни от другите. Семействата получават при необходимост подкрепа от юрист, социален работник в разрешаването на различни казуси. На разположение е и здравен медиатор.
Основната цел на проекта е да формира родителските умения, да подобри семейната среда, достъпа до адекватни здравни грижи и готовността на децата за включване в образователната система. „Не на последно място ролята на екипа ни е да подготви детето и да го направи устойчиво спрямо враждебното отношение към различните, което все още съществува в обществото ни. Нашата работа е резултат от добра теоретична подготовка, много ентусиазъм, много творческо и нестандартно мислене и най-вече – много любов към децата“, каза директорката Живка Василева.
Общностният център за деца и семейства е създаден с европейско финансиране. Подробна информация за разкриването му и предлаганите комплексни услуги може да бъде намерена в сайта на Община Сливен чрез линка https://mun.sliven.bg/obshtnosten-centyr
Общината настоява пред Министерството на труда и социалната политика общностният център да бъде запазен и да продължи дейността си като делегирана дейност.
Изготвеният материал е част от кампанията за популяризиране на социалните услуги в община Сливен.
Източник: Sliveninfo