BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

МАЙКА НА ДЕТЕ СЪС СИНДРОМ НА УИЛЯМС: „В ОБЩНОСТНИЯ ЦЕНТЪР ПРАВЯТ ЧУДЕСА, МОЯТ СИН УСПЯ ДА ПРОХОДИ!“

Общностният център за деца и семейства в Сливен предоставя интегрирани услуги за ранно детско развитие. Работи с деца до 7-годишна възраст. Повечето от тях са от т.нар. аутистичен спектър, има и с физически затруднения. Идват и деца от семейства от уязвими групи. Центърът предоставя консултации не само на тях, а и на родителите им. Социалната услуга се развива от декември 2016 година и е сред най-разпознаваемите в община Сливен.

Центърът се намира в кв. „Ново село“. Десет отлично подготвени специалисти са постоянно на разположение. Това е мястото, където децата се забавляват, докато крачат с малки упорити стъпки и удивяват с напредъка си към равния старт в училище с останалите си връстници.

РОДИТЕЛИТЕ РАЗКАЗВАТ

Заниманията са безплатни. Продължителността им е от 30 минути. В коридорите на общностния център всеки работен ден пристигат майки или бащи с децата си, според графика за срещата със специалиста. Родителите са хора с различни професии и социален статус. Има и безработни. Докато изкачват децата си, разказват. Маргарита, например, има 4-годишно момченце с говорни затруднения. С него работят логопед и психолог. Казва, че е много доволна от инвидуалния подход, защото детето постига увереност, което е много важно за един бъдещ първокласник. Две момиченца-близначки със затруднения в изговарянето на звучните съгласни също влизат в стаята на логопед. „Отбелязват напредък!“, доволна е майката Павлина. „Тук дъщеря ми успя за първи път да се отпусне. Работим с двама различни специалисти. Предразположиха я да покаже способностите си и да загърби нещата, които й пречеха в комуникацията. Редовно идваме, много сме доволни“, казва Кирил, баща на момиченце с хиперактивност. Донка и нейният Ивчо пътуват от село Чинтулово. Детето е със Синдром на Уилямс, има тежка умствена изостаналост. Още в първите месеци след раждането установили здравословни проблеми и липсата на двигателна активност. Изминали дълъг път до болници в София. Насочили ги към рехабилитатор и психолог. „Терапията му помогна изключително много. Дойдохме, когато синът ми беше на 2-3 годинки. Но проходи! Беше на 4!“, заявява майката. Детето не само върви, а вече тича. За Донка, това е истинско чудо. „Все още не може да говори, но вярвам, че ще стане…А бях толкова изплашена в началото!“, казва още майката.

СТАЯТА С ПРОЗОРЕЦ НА ТАВАНА

Думата, която най-често чуват децата, е „браво!“. „Тя е най-близката до възприемането им“, обяснява психологът Християна Йорданова. „Винаги съм казвала, че нашите деца са най-героичните, защото те „заспиват“ на 1 годинка и се „събуждат“ на 5. И трябва да компенсират този период за много кратко време, за да могат да тръгнат заедно с останалите деца в първи клас“, разказва Йорданова. При всяко дете периодът за напредък е различен, защото всяко е различно от останалите. Направената малка крачка е щастие, защото е придвижване напред, разкриват се умения и възможности, които специалистите доразвиват. „Повярвайте! Нашите са гениални. И ако те започнат да използват възможностите си и да работят подходяща професия, ще бъдат изключителни“, казва още тя. Освен с децата, Християна Йорданова работи и с родителите. Смята, че те имат по-голяма нужда от подкрепа заради закостенялото общество, погрешното мислене в него и отхвърлянето на хората, които са с малко по-различна функция на мозъка. Казано накратко, родителите получават подкрепа в труден психологически период – от отрицанието, агресията, депресията, докато се стигне до приемането.

В стаята, където работи психологът, прозорците имат плътни щори заради многобройните минувачи, които смущават децата, а те трябва да са спокойни. Единственият, използван по предназначение прозорец, е на тавана. Той е голям и кръгъл. Оприличават го на люк на космически кораб от бъдещето. „Много си го харесваме! С децата вечер гледаме звездите през него!“, казва още Йорданова.

ПОМОЩТА – МОЖЕ И ВКЪЩИ

Помещенията на логопедите, като на останалите специалисти, са с цветно оборудване и различни полезни вещи, включително и ксилофон. Музикалната терапия и развитието на фината моторика е съществена част от работата им. Специалният педагог пък осигурява индивидуална или групова подкрепа на различни деца, включително и на тези, които се справят отлично. С някои от тях заниманията са за подобряване на речта, с други – за по-добра комуникация и социализация. Често се случва учители да насочат детето към педагога Димитрина Чолакова. Тя работи и с малчуганите в детската градина в Гавраилово.

Дейността на рехабилитаторката Десислава Мариянова е изцяло мобилна. Домашната среда е за предпочитане, защото децата не напускат комфорта на познатото обкръжение, а за родителите е по-удобно. Мариянова се е сблъсквала с доста случаи на генетични заболявания, както и на неврологични. Ортопедичните се повлияват по-бързо, обяснява тя. Освен за Ивчо, който успя да преодолее двигателните си дефицити, тя посещава дома на момченце с мускулна атрофия в Жельо войвода. „Много съм доволна от резултатите. Последният му преглед при невролог в София даде оценка, която се е повишила от 8 на 25 при 50 максимална стойност в скалата“, разказва рехабилитаторката. Работи и с малчугани с детска церебрална парализа, с обичайните за възрастта гръбначни изкривявания, с изоставане в развитието, ако децата са родени недоносени, и др.

ЕНТУСИАЗМЪТ, НЕСТАНДАРТНОТО МИСЛЕНЕ И ЛЮБОВТА КЪМ ДЕЦАТА

Центърът посещават 43-45 деца. С някои от тях работи не само един, а екип от трима различни специалисти. Сензорната стая е сред големите преимущества на центъра, тъй като развива сетивата и се извършва корекция на поведението. Осигурени са детска здравна консултация и посещения при стоматолог.

Извършват се няколко вида услуги, насочени към семействата: консултации за развиване на родителските умения, за бъдещи родители, за родители и деца. Правят се тренинги, за да разберат родителите, че техните деца не са по-различни от другите. Семействата получават при необходимост подкрепа от юрист, социален работник в разрешаването на различни казуси. На разположение е и здравен медиатор.

Основната цел на проекта е да формира родителските умения, да подобри семейната среда, достъпа до адекватни здравни грижи и готовността на децата за включване в образователната система. „Не на последно място ролята на екипа ни е да подготви детето и да го направи устойчиво спрямо враждебното отношение към различните, което все още съществува в обществото ни. Нашата работа е резултат от добра теоретична подготовка, много ентусиазъм, много творческо и нестандартно мислене и най-вече – много любов към децата“, каза директорката Живка Василева.

Общностният център за деца и семейства е създаден с европейско финансиране. Подробна информация за разкриването му и предлаганите комплексни услуги може да бъде намерена в сайта на Община Сливен чрез линка https://mun.sliven.bg/obshtnosten-centyr

Общината настоява пред Министерството на труда и социалната политика общностният център да бъде запазен и да продължи дейността си като делегирана дейност.

Изготвеният материал е част от кампанията за популяризиране на социалните услуги в община Сливен.






Източник: Sliveninfo

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!