Представяне от д-р Събина Петканска на програмата на БСП за развитие на образованието и науката в България
Говорейки за образование и наука в 21-и век, в ерата на дигитализацията на всичко около нас, включително и домакинските уреди , трябва да изхождаме и от това, че образованието, знанието и умението на всеки член на едно общество се превръщат в основен и най ценен актив.
В тази ситуация, при която акцентът за просперитета на едно общество и нация се измества от притежанието на суровини и материални активи към притежание на умения и знания, България, като страна с ограничени природни ресурси, има голям шанс да заема своето достойно място в Европа и гражданите й да стигнат европейските жизнени стандарти.
Но за това е нужна спешна реформа в образованието и науката, които БСП предлага. В основата на която лежи разбирането, че държавата е длъжна да осигури на всяко дете среда и възможности за завършване на средно образование. За да се постигне тази цел е нужно :
- Бюджетът за образование в България да достигне средните стойности на ЕС и да стане 5 % от БВП.
- Държавата или общините да създадат материалната база за започване на задължителната начална училищна подготовка от петгодишна възраст.
- Да отпаднат делегираните бюджети и да се заменят с общински и държавни програми за регионално разпределение на средните училища в България.
Училищата да получават приходи отделно за доходите на учителите и персонала и отделно за текущите разходи, както и за нужните инвестиционни разходи .
- Повишаване ролята и авторитета на българските учители не само чрез подобрение на възнагражденията им. Отпадане от тях на задължението им за присъствие на учениците в клас. Възстановяване на принципа, основното задължение на учителя да е обучението и оценяването на учениците за знанията, възпитанието и дисциплината им.
- Единни учебни програми по всички предмети за всички средни училища в България .
Един учебник по един предмет.
- Повишаване ролята на училището и във възпитанието на учениците в общочовешките ценности, изучаване на националната история, литература, култура и традиции.
- Електронен регистър на всеки ученик и обвързването му с останалите обществени системи.
- Утвърждаване на учителската професия като регулирана професия, с висока обществена значимост. При която доходите трябва да са над средните за страната .
- Независима оценка на средните училища на база на усвоените знания на учениците и следващото им развитие.
Висшето образование в България е въпрос, който трябва да бъде подложен на широко обществено обсъждане. Най-вече дали пълната автономност на висшите учебни заведения не доведе до изкривявания, които вече са обществено вредни. И как автономията на университетите да бъде в обществен интерес – дискусия и решения, които предстоят. Обществото трябва да си отговори на въпроси като този дали е редно и има ли някой полза от това висшите учебни заведения да обявяват брой прием на студенти, по-голям от всички завършващи ученици за дадената година. И дали не е по правилно да се възстановят критериите за прием на студенти. А за студентите чужденци да има отделни и други критерии.
Трябва да намери решение и въпросът в кои специалности да се обучават студентите. Тия, към които имат интерес студентите, или тия, които държавата, чрез дългосрочно планиране, смята че са нужни за развитието на икономиката и обществените системи.
Въпроси, които от само себе си се разбира какви са правилните отговори, за да работи висшето образование в интерес на обществото .
Говорейки за висшето образование, не може да не се засегне и темата за науката, където има два големи проблема.
Първият е ,че студентите, избиращи кариерата на учени, трябва да имат достойно възнаграждение. А не, както сега, професор да получава доход, близък до този на редови учител. Обществото ни трябва да разбере нуждата, че хората, отдали се на наука, трябва да бъдат оценени. И тази оценка трябва да започне още с първите им стъпки в научната кариера като аспиранти, младши асистенти и т.н.
Вторият проблем е с липсата на връзка на Българската наука с индустрията, практическото приложение на научните знания. И сега много от българските учени работят по проекти за чужди държави и фирми, и реално там реализират научния си потенциал. Нужно е държавата, чрез намеса в автономията на висшите учебни заведения, първо да започне да създава материална основна за прагматична научна работа, после да се приемат различни теми за разработка между ВУЗ и различни бизнес структури, включително и Европейски. И да започне първо, развитие на Българската наука и второ, нейното приложение в практиката, каквато е световната практика.
БСП има визия и виждания за развитието на българското образование и наука в интерес на просперитета на България .
Гласувайте за БСП с бюлетина 4 и за Събина Петканска с преференция 103.
КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!
Източник: Сливен ДНЕС и УТРЕ