BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Представяне от д-р Събина Петканска на програмата на БСП за развитие на образованието и науката в България  

Говорейки за образование и наука в  21-и век, в ерата на дигитализацията на всичко около нас, включително и домакинските уреди ,  трябва да изхождаме и от това, че образованието, знанието и умението на всеки член на едно общество  се превръщат в  основен  и най ценен актив.

     В тази ситуация, при която акцентът за просперитета на едно общество и нация се измества от притежанието на суровини и материални активи към притежание на умения и знания,  България, като страна с ограничени природни ресурси, има голям  шанс да заема своето достойно място в Европа  и гражданите й да стигнат европейските жизнени стандарти.

    Но за това е нужна спешна реформа в образованието и науката, които БСП предлага. В основата на която лежи разбирането, че държавата е длъжна да осигури на всяко дете  среда и възможности за  завършване на средно образование. За да се постигне тази цел е нужно :

  1. Бюджетът за образование в България да достигне средните стойности на ЕС и да стане 5 % от БВП.
  2. Държавата или общините да създадат материалната база за започване на задължителната начална  училищна подготовка от петгодишна възраст.
  3. Да отпаднат делегираните бюджети и да се заменят с общински и държавни програми за регионално разпределение на средните училища в България.

Училищата да получават приходи отделно за доходите на учителите и персонала и отделно за текущите разходи, както и за нужните инвестиционни разходи .

  • Повишаване ролята и авторитета на българските учители не само чрез подобрение на възнагражденията им. Отпадане от тях на задължението им за присъствие на учениците в клас.  Възстановяване на принципа, основното задължение на учителя да е обучението и оценяването на учениците за знанията, възпитанието и дисциплината им. 
  • Единни учебни програми по всички предмети за всички средни училища в България .

Един учебник по един предмет.

  • Повишаване ролята на училището и във възпитанието на учениците в общочовешките ценности, изучаване на националната история, литература, култура и традиции.
  • Електронен регистър на всеки ученик и обвързването му с останалите обществени системи.
  • Утвърждаване на учителската професия като регулирана професия, с висока обществена значимост. При която доходите трябва да са над средните за страната .
  • Независима оценка на средните училища  на база на усвоените знания на учениците и следващото им развитие.

Висшето образование в България е въпрос, който трябва да бъде подложен на широко обществено обсъждане. Най-вече дали пълната автономност на висшите учебни заведения не доведе до изкривявания, които вече са обществено вредни. И как автономията на университетите да бъде в обществен интерес – дискусия и решения, които предстоят.  Обществото трябва да си отговори на въпроси като този дали  е редно и има ли някой полза от това висшите учебни заведения да обявяват  брой прием на студенти, по-голям от всички завършващи ученици за дадената година. И дали не е по правилно да се възстановят критериите за прием на студенти. А за студентите чужденци да има отделни и други критерии.  

Трябва да намери решение и въпросът в  кои специалности да се обучават студентите. Тия, към които имат интерес студентите, или тия, които държавата, чрез дългосрочно планиране, смята че са нужни за развитието на икономиката и обществените системи.

Въпроси, които от само себе си се разбира какви са правилните отговори, за да работи висшето образование в интерес на обществото .

    Говорейки за висшето образование, не може да не се засегне и темата за науката, където има два големи проблема.

    Първият е ,че студентите, избиращи кариерата на учени, трябва да имат достойно възнаграждение. А не, както сега, професор да получава доход, близък до този на редови учител. Обществото ни трябва да разбере нуждата, че  хората, отдали се на наука, трябва да бъдат оценени. И тази оценка трябва да започне още с първите им стъпки в научната кариера като аспиранти, младши асистенти и т.н. 

   Вторият проблем е с липсата на връзка на Българската наука с индустрията, практическото приложение на научните знания. И сега много от българските учени  работят по проекти за чужди държави и фирми, и реално там реализират научния си потенциал. Нужно е държавата, чрез намеса в автономията на висшите учебни заведения, първо да започне да създава материална основна за прагматична научна работа, после да се приемат различни теми за разработка  между ВУЗ и различни бизнес структури, включително и Европейски. И да започне първо, развитие на Българската наука и второ, нейното приложение в практиката, каквато е световната практика.

   БСП има визия и виждания за развитието на българското образование и наука в интерес на просперитета на България .

   Гласувайте за БСП с бюлетина 4 и за Събина Петканска с преференция 103.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!

Източник: Сливен ДНЕС и УТРЕ

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!